Dag 2 - San Fransisco!

Dag 2 waren we zoals gezegd vroeg uit de veren. Omdat we al zo vroeg wakker waren en er nog nergens iets open was, bestond ons ontbijt uit brownies en cakejes uit het vliegtuig, restjes snoep en een liga. Heel verantwoord.

We hadden bedacht vandaag en eventueel morgen met de hop-on hop-off bus door de stad te touren. Omdat ze afstanden tussen de leuke plekjes erg groot schijnt te zijn, de stad nogal steile straten kan hebben en we gewoon nog niet zo'n zin hadden om heel actief te doen.

Bij een klein kantoortje in één of ander hotel kochten we voor 2 dagen kaartjes. Zo konden we ons de hele dag door de stad laten rijden en uitstappen waar we wilden. Het was nog even zoeken naar de juiste opstapplaats en daarna mochten we wachten tot om 9.00u de eerste bus kwam. De eerste stop was in de buurt van Fishermans Warf. Pascal dook snel de Subway in om een broodje te kopen (lees: een broodje tonijnsalade van een halve meter) en daarna gingen we naar binnen bij Boudin, een soort bakkerij/ winkel. Hier had ik thuis al over gelezen. Zag er leuk uit, lekkere zuurdesembroden en allerlei andere baksels. Ook brood in de vorm van krokodillen, krabben en beertjes, wat Nova natuurlijk erg leuk vond. Zij koos een klein broodje in de vorm van een schildpad. Zo leuk dat ze hem niet wilde opeten, vond ze zonde.. om vervolgens een dag later tot de conclusie te komen dat ze het eigenlijk niet zo lekker vond... We vallen hier trouwens wel achterover van de prijzen. Alles is zo duur! In New York zijn we een paar jaar geleden flink los gegaan met shoppen, dat gaat hier waarschijnlijk niet gebeuren. Dan kunnen we een week eerder naar huis komen vrees ik.

Nadat we gegeten hadden zijn we naar de Fishermans Warf gelopen, een soort haven in de San Fransisco Bay met verschillende pieren en allerlei restaurants en winkeltjes. Vanuit hier kun je Alcatraz (de beroemde gevangenis waar Al Capone ooit zat) zien liggen. Van binnen schijnt deze wel spectaculair en creepy te zijn, je kunt er met de boot heen en een tour door de gevangenis doen. Van een afstandje vonden wij het eigenlijk tegenvallen. We hebben nog moeten googlen of het wel echt Alcatraz was omdat we het iets spannender hadden verwacht. Sowieso waren we niet van plan om deze tour te doen met Nova er bij, misschien maar goed dus dat we niet zo onder de indruk waren, hadden we niet het gevoel iets gemist te hebben.

Fishermans Warf staat ook bekend om Pier 39, een verzamelplek voor zeeleeuwen, waar Nova natuurlijk meteen wilde kijken. Toen wij er waren was het er nog vrij rustig. Op vlonders in het water lagen al een aantal zeeleeuwen te luieren. Buik omhoog, vinnnen in de lucht en maar lawaai maken. Heel leuk om te zien. Vanaf deze pier konden we ook alvast een stukje van de Golden Gate Bridge zien!

Het viel ons op dat er steeds meer mensen rondhingen die ergens op leken te wachten. Pascal had eerder toen we richting pier liepen al een stand van de Blue Angels gezien, een soort vliegshow met straaljagers. Deze bleken het weekend dat wij er waren een show te geven. Pascal blij natuurlijk. We besloten eerst weer op de bus te stappen en later die middag terug te komen voor de vliegshow.

De bus ging o.a door het Financial District en Union Square. Bij dit laatste stapten we uit. Ik wilde graag naar Macy's en Nova zag ook al wat interessante dingetjes in de etalages. Omdat het supergoed weer was (strakblauwe lucht en in inmiddels ook behoorlijk warm) had Pascal niet zo'n zin om lang binnen rond te struinen. Dus even snel alle verdiepingen afgegaan, tot de conclusie gekomen dat de meeste spullen niet binnen ons budget pasten en even snel de wc's opgezocht. Hilarisch, vlakbij de wc's stonden wat fauteuils van de meubelafdeling waar dus gewoon chinezen in lagen te slapen! Alsof ze thuis een middagdutje deden.

Ik wilde bij Macy's nog even naar de bovenste verdieping want daar zit de Cheesecake Factory. Tig verschillende soorten cheesecake in enorme stukken (en bijbehorende prijzen). We kochten 1 stuk om te delen en aten dit buiten op de trapjes bij een klein parkje op. Nou ben ik wel lichtelijk suikerverslaafd maar deze cheescake deed mijn tandglazuur zelfs nog rammelen.

Pascal wilde graag de vliegshow zien maar we kwamen er achter dat we dat niet meer gingen halen, de bus moest eerst nog de hele route afmaken voor hij weer stopte op de Fishermans Warf. Dus we besloten dan maar de rest van de stad te verkennen en de vliegshow tot morgen te bewaren. De bus reed onder andere richting Alamo Square. Hier staan de Painted Ladies, een aantal oude gekleurde huizen die bekend zijn van verschillende films en tv-shows (Full House!!) Hier zijn we even uitgestapt. We vonden het erg tegenvallen. Normaal zou er op deze plek een groot grasveld zijn waar je kon picknicken met uitzicht over de hele stad en op de Painted Ladies, echter uitgerekend nu was deze plek "under construction". Geen gras meer te bekennen, alles afgezet met hekken, een beetje saaie bedoeling dus. De huizen heb ik even op de foto gezet omdat ik dat toch wel leuk vond aangezien ik ze vroeger altijd in de Full House intro voorbij zag komen. Toen we daar op de berg stonden was in de baai inmiddels de vliegshow begonnen. Van alle kanten kwamen straaljagers over ons heen gescheurd. Heel cool, Pascal stond te glunderen als een klein jochie ;) Daar hebben we even naar gekeken en zijn toen weer richting bushalte gelopen.

Next stop: Golden Gate Bridge. Het grote rode gevaarte wat zo vaak in films voorbij komt. Met een hele omweg door de stad kwamen we uiteindelijk in de buurt van de brug. Ik had al vaak gelezen dat het hier erg koud en winderig kon zijn, en inderdaad.. zodra we richting brug reden begon het flink te waaien. Nadat we een stukje onder een tunnel door moesten, verscheen voor ons opeens het grote rode gevaarte. Toch best apart om hier overheen te rijden. Je ziet hem zo vaak op tv en dan rij je er zelf ineens overheen. Het uitzicht was ook top: aan de ene kant kijk je uit over de zee, aan de andere kant zien je de skyline van San Fransisco. Nadat we de brug over waren, stopte de brug bij een grote parkeerplaats, Vista Point. Hier had je een super uitzicht over de hele baai en vooral de GGB. We hebben trouwens echt geluk gehad. De GGB staat er wel bekend om dat hij niet altijd even goed te bezichtigen is. 9 van de 10x hangen er grote mistwolken omheen waardoor je amper wat ziet. Wij hadden het geluk dat er beide dagen nog niet eens een beetje mist hing. We hebben dus mooie foto's kunnen maken. Check... die kunnen we weer van ons lijstje afstrepen :) Toen we thuis waren hadden we eigenlijk bedacht dat we een fietstocht over de GGB wilden maken en daarna met de Ferry terug naar de pier in SF. Nu we er met de bus overheen waren gegaan, waren we het er allebei wel over eens dat we dat niet meer zo nodig hoefden. Veel te hard trappen met die wind en we hadden hem nu toch al gezien.

Na onze tour over de brug gingen we weer de bus in. We stapten uit in de buurt van Chinatown. Pascal z'n humeur hing inmiddels op zijn schoenen. Honger en het gehobbel van de bus maakten dat hij zich niet zo lekker voelde. Toen we in Chinatown waren zijn we dus eerst op zoek gegaan naar een plek waar we konden eten. Nova had eerder op de dag al besloten dat ze sushi wilde eten en dat was ze niet vergeten. We kwamen langs een restaurant waar kleine bootjes met sushi op het water voorbij dreven langs je tafel. Van de buitenkant zag het er een beetje dubieus uit, maar we gluurden even naar binnen en de sushi leek er wel oké uit te zien. We besloten het er maar op te wagen... Achteraf geen spijt van gehad. De sushi was supergoed. Je kon gewoon kijken wat er langs kwam drijven en wat je wilde hebben kon je zo van het bootje afpakken. De kleur van het bordje gaf de prijs aan en dit kon je later zo afgeven bij de kassa. Nova heeft goed gegeten. Zelfs de serieuze sushi-meneer die de rolletjes stond te draaien zag je af en toe even grinnikend kijken hoe zij zat te bunkeren.

Toen we klaar waren was het redelijk laat en de laatste bus hadden we al gemist. Nova had op de heenweg een fout kitscherig winkeltje gezien (eigenlijk zijn er alleen maar foute kitscherige winkeltjes in Chinatown) waar ze nog wilde kijken. Deze was helaas net dicht toen we er aan kwamen. Morgen nieuwe poging dus. We besloten om terug te lopen naar Fishermans Warf en van daaruit naar ons hotel. Dit bleek toch verder weg dan we dachten, en we waren na een paar straten ook al enigszins de weg kwijt. Omdat we allemaal moe waren, en mijn manke pootje ook echt begon te protesteren hebben we uiteindelijk maar een taxi genomen. Nova viel in de taxi al in slaap en wij zijn zelf ook niet lang meer wakker gebleven. Op naar dag 3!

Mam

Lieve alledrie,
Leuk om een verslag te lezen van jullie eerste twee dagen en wat hebben jullie al veel gedaan en knap dat de kleine muis dat vol gehouden heeft.
Hoe bevalt het in de grote camper?
Veel plezier nog en geef Nova een dikke knuffel van ons.
Liefs pap&mam.xxx