Dag 3 - San Fransisco

Hey allemaal, hier weer een update. Ik loop een beetje achter met mijn reisverhaaltjes. Te druk, te moe, te slechte (of geen) WiFi en dat soort dingen. Inmiddels zijn we net Yosemite uit, daarover snel meer. Eerst nog even iets vertellen over de afgelopen dagen!

Lang leve het tijdsverschil. Ik was vandaag wederom om 5.45u wakker. Om me direct te beseffen dat we ons vergist hadden met onze planning. Toen was het dus gedaan met de rust, nog een uurtje slapen lukte echt niet meer. Gisteren hadden we besloten om vandaag de dag weer te beginnen met de hop-on hop-off bus en daarmee de stukjes te doen die we gisteren nog niet gedaan hadden. Sausolito schijnt een leuk plaatsje te zijn aan de andere kant van de GGB, daar wilden we heen om vervolgens met de ferry terug te varen naar SF. Ook wilden we nog even terug naar Union Square omdat ik nog een paar winkels wilde zoeken. Nova had gisteren haar Chinese kitsch-winkeltje moeten overslaan dus dat wilden we vanmorgen ook nog doen. En aangezien we gisteren niet op tijd terug waren voor de vliegshow, was dat het plan voor de middag. Totdat ik me toen ik wakker werd opeens bedacht dat wij op dag 3 onze camper moesten ophalen.... Weg planning dus. Ik heb nog even een uur op hete kolen gezeten. Pascal en Nova sliepen nog en ik werd een beetje hyper van het idee dat we opeens zo'n vol programma hadden vandaag, en dat we misschien een hoop gingen missen wat we wel nog graag wilden doen. Een uur later werd Pascal ook wakker en nadat ik hem even had bijgepraat over ons "probleempje" was hij net zo hyper :p Bleek dat onze camperverhuurder op zaterdag ook maar tot 12u open was. Dus wij zijn ons snel gaan douchen en aankleden en hebben terwijl Nova nog sliep snel alle koffers weer ingepakt. Daarna Nova wakker gemaakt en aangekleed en Pascal ging in de tussentijd even bij de receptie informeren hoe we het beste bij het verhuurbedrijf konden komen. We wilden een taxi bestellen maar volgens het mannetje bij de receptie ging dit ruim $160 kosten! Op zijn advies hebben we de Uber-app geïnstalleerd op onze telefoon. Daarmee kun je taxiritjes bestellen die stukken goedkoper zijn. Rit aangevraagd en letterlijk binnen 3 minuten stond de taxi voor ons hotel om ons voor $33 (!!!) bij de camperverhuurder af te zetten. Dé gouden tip van deze vakantie dus. Hadden we dat eerder geweten, we hebben de afgelopen dagen een vermogen aan taxi's betaald.

Toen we bij Apollo aankwamen kwam er meteen iemand naar buiten: "Goodmorning folks, we're not open jet but take a seat, we'll make you some coffee and we'll help you as soon as possible". Huh? Nog niet open? Wij waren met ons hele taxi-gedoe nog een half uur later dan gepland. Om 9u ging het verhuurbedrijf open en inmiddels was het bijna 9.30u. Dachten wij... Het bleek dus pas 8.24u te zijn. Blijkbaar hebben wij de afgelopen dagen steeds een uur te ver vooruit geleefd en stond de wekker op de hotelkamer een uur te ver vooruit! Kun je nagaan hoe laat, of beter gezegd hoe vroeg, we de laatste dagen dus eigenlijk wakker waren. In dit geval dus wel in ons voordeel, we waren als eerste aan de beurt om alle papieren enzo in orde te maken. Tegen 9u kwamen er steeds meer gezinnen binnen gedruppeld die hun camper kwamen ophalen. Uiteindelijk moesten we toch nog wachten tot we een gezamenlijke uitleg en demonstratie kregen en als laatste kregen we ieder onze eigen camper aangewezen en werd deze nog geïnspecteerd op krassen, deukjes etc. Toen mochten we eindelijk, na bijna 4 uur wachten, op pad met onze Minnie Winnie. Wat een gevaarte! 12 foot hoog en 31 foot lang, bijna 10 meter dus.

In de tussentijd hadden we ook al geprobeerd een camping te regelen in de buurt van San Fransisco, zodat we in elk geval de middag daar nog konden gebruiken om de dingen te doen die we gepland hadden. Onze telefoons laten ons ernstig in de steek de laatste dagen. Bijna overal is tot nu toe gratis WiFi maar de halve tijd krijgen wij het niet aan de praat. Niet heel handig als je nog vanalles moet regelen voor het komende verblijf en de route enzo. Het werd uiteindelijk het Marina RV Park in Greenbae, niet heel ver van de stad af. De rit daar naartoe was nog een hele opgave. Sowieso moest Pascal heel erg wennen aan het rijden met zo'n joekel, gaf de navigatie alles aan in miles ipv kilometers, staan er ontzettend veel borden met tekst langs de weg met allerlei regels en was het ook nog eens retedruk. Pascal had nog net geen stressvlekken in zijn nek, maar wel klamme handjes van de spanning. Ik zat er ook niet helemaal relaxed bij. Nova had blijkbaar meer vertrouwen in zijn rijkunsten. Toen ik na een kwartier achter me keek, lag ze met haar hoofd op de keukentafel te slapen haha.

Uiteindelijk goed aangekomen bij de RV campground, dit bleek niet meer dan een grote parkeerplaats langs de snelweg te zijn met een kantoortje en wasserette erbij. Niks gezelligs aan. Wel een hele vriendelijke mevrouw achter de balie van het kantoortje. Aangezien we al de halve dag onderweg waren en het al 14.30u was, wilden we meteen richting SF gaan. We hadden gepland dit met de ferry te doen. De opstapplaats was vlakbij de campground en vanaf de boot zou je dan een mooi uitzicht hebben op de golden gate bridge en de SF skyline. Alleen omdat het weekend was, bleek de eerst volgende ferry pas te vertrekken om 16.20u. Grrr... weer roet in het eten. Dus toen hebben we onze vrienden van Uber maar weer ingeschakeld. Binnen een paar minuten stond de taxi klaar om ons naar de stad te brengen. De chauffeur waarschuwde ons al dat het ontzettend druk was daar. Blijkbaar was uitgerekend dit weekend een feestweekend. Vanwege Columbusday en de Fleetweek (met de Blue Angels vliegshow). Hij had niks teveel gezegd. Het duurde ontzettend lang voor we in de stad waren en richting Fishermans Warf stond helemaal alles stil. Uiteindelijk zijn we het laatste stukje maar gaan lopen. Terwijl we naar de pier liepen scheurden de straaljagers al over ons hoofd. Eéntje zo hard dat ik me van schrik bukte terwijl we het zebrapad overstaken. Nova heeft me heel hard uitgelachen.

Terwijl we gisterochtend de pier bijna voor ons alleen hadden, zag het er nu zwart van de mensen. De straaljagershow was al in volle gang. Blijkbaar zijn die piloten echt een soort van celebrities daar, wat een volk kwam er op af! Het was ook wel echt een vette show. Ongelofelijk wat die met zo'n toestel kunnen doen. Met 6 straaljagers zo dicht op elkaar vliegen en alles retestrak uitvoeren. En een lawaai!!

Tegen het einde van de show zijn we even door het winkelstraatje gelopen. Maar wat een drukte! Echt de braderie in Hoensbroek maar dan x10. We hebben het even volgehouden maar we werden er alledrie helemaal gek van. Je kon amper ergens naar binnen, en even een hapje eten was al helemaal een ramp, de rijen stonden overal tot achter in de winkel. Snel wegwezen hier! Aangezien we voor vandaag ook nog kaartje voor de hop-on hop-off bus hadden, zijn we bij de eerst volgende halte opgestapt, weg van de drukte. Dachten we. De bus zat propvol, we hadden echt de laatste plekjes. En het verkeer stond hartstikke vast. We hebben geloof ik bijna een half uur in de bus gezeten voor we überhaupt weg van de drukte reden. Bleek ook nog dat dit de laatste bus van die dag was, dus uitstappen en daarna weer met de volgende bus verder ging ook niet. Zonde van de dure kaartjes, die hadden we voor vandaag beter achterweg kunnen laten. We besloten weer bij Chinatown uit te stappen, echter de chagerijnige buschauffeur riep deze halte niet om waardoor we er te laat achter kwamen dat we er allang voorbij waren. Dus de volgende halte maar uitgestapt en een stuk terug gelopen. We kwamen een speeltuintje tegen waar Nova zich even mocht uitleven. En we haalden even een broodje bij Subway omdat we door alle hectiek van vandaag eigenlijk nog amper wat gegeten hadden. Alleen weer een ontbijt van liga en een paar koekjes. Het speeltuintje was leuk, lag midden in Chinatown en er speelden dus ook vooral Chinese kindjes. Er zaten veel bejaarde mannetjes spelletjes te doen en een groepje bejaarde Chinese vrouwtjes had er dansles ofzo op een vrolijk chinees muziekje. Eigenlijk vonden we dit nog het leukste stukje van San Fransisco tot nu toe. We zijn met Nova daarna nog even naar het winkeltje gegaan wat ze gisteren gezien had en ze mocht daar wat kleins uitzoeken. Een knuffeltje van Speelgoeddokter werd het. Vanuit Chinatown zijn we nog even een paar winkelstraten ingelopen. Eigenlijk niet veel bijzonders gezien, behalve een aantal dure merkwinkels.

We kwamen de Disneystore tegen, we hadden Nova in Nederland al beloofd dat we daar heen zouden gaan als we hem tegen kwamen. Stiekem vind ik dat zelf ook altijd de leukste winkel haha. Ik kon het dus niet laten om daar nog een Disneybarbie voor haar te kopen. Het werd Merida uit de film Brave (omdat ze die film vanmorgen bij de camperverhuurder had gekeken). Toen we verder liepen werd ik nog aangesproken/de winkel in gesleurd door een gladde verkoper van een cosmeticawinkel, die me uiteindelijk ruim een half uur heeft proberen te overtuigen een oogcrème van €250 te verkopen. Nou, ik dacht het niet grapjas.. Daarna nog even bij de Walgreens naar binnen, een soort supermarkt waar ze ook verse maaltijden en kant en klare bakjes sushi enzo verkopen. We vielen hier weer achterover van de prijzen. Nova was inmiddels behoorlijk vervelend aan het doen, waarschijnlijk gewoon moe. Pascal was het ook beu, dus we besloten om een Uber-mannetje te bellen en ons terug naar de camper te laten brengen. Nova lag onderweg meteen in coma en ook ik was meteen vertrokken toen ik mn bed zag. Ik heb het tot nu toe al 2x klaargespeeld om met kleren en al in slaap te vallen, nog voor Nova, en pas de volgende ochtend wakker te worden.

Dit was ons laatste dagje San Fransisco. Ik moet zeggen dat deze stad ons een klein beetje tegenviel. Ik had er al zoveel over gelezen en gehoord en dit was wel één van de plekken waar ik me het meest op verheugde. Het was alleen niet helemaal zoals we het verwacht hadden. Het was het allemaal nét niet eigenlijk. Het ritje over de Golden Gate Bridge was leuk, Chinatown en de rustige eerste ochtend op Pier 39 ook, maar verder was het vooral veel te duur, te druk, ontzettend veel zwervers en erg toeristisch.

Morgen willen we eerst boodschappen doen, zodat we eindelijk eens een fatsoenlijk ontbijt kunnen maken en daarna wegrijden richting Monterey, een plaatsje wat meer richting het Zuiden. Stukje kustroute rijden, eventueel het aquarium bezoeken en de rest zien we wel.

See you soon! X