Dag 6 - Yosemite National Park

Vandaag had ik extra vroeg de wekker gezet omdat ik meteen zodra het licht werd naar buiten wilde, in de hoop dat wat diertjes te kunnen zien. Die diertjes waren er helaas niet want er waren al best veel mensen wakker op de campground. We hebben ons aangekleed, snel een ontbijtje gedaan en zijn toen op pad gegaan. Vlakbij onze plek stopte de shuttle-bus, deze rijdt naar verschillende plekken in het park. We zijn bij het visitorscentrum uitgestapt om wat meer informatie te vragen. Daarna hebben we met Nova een klein stukje gewandeld. De bergen in Yosemite zijn er gigantisch en sommigen hebben hele aparte vormen. Echt een walhalla voor bergbeklimmers. Nova had er vandaag niet zo'n zin in, na 10 minuten was ze al moe en wilde ze niet meer lopen. Omdat we om 10u terug moesten zijn bij de campground om nog een overnachting te regelen, hebben we het maar kort gehouden en zijn we met de shuttle-bus weer terug gegaan. Tijdens het wandelen hebben we trouwens een stuk of 7 herten gezien, die lopen er gewoon rond. Ook lopen er veel eekhoorns, rondom de tent zagen we ze regelmatig rondscharrelen.

De ranger kon ons helaas niet aan een extra overnachting helpen, alles was volgeboekt. We konden wel op de wachtlijst gezet worden voor als er annuleringen waren. Ik ben met Nova dus maar even naar de campground reservations gelopen om dat te vragen. We werden op een lijst gezet en moesten om 15u komen om te kijken of er iets vrij was. In de tussentijd zijn we met de camper door het park een lange route gaan doen langs alle viewpoints. Eigenlijk zie je overal waar je kijkt enorme rotsen, dus het was me niet altijd helemaal duidelijk welke rotsen het waren, ze hebben namelijk allemaal een naam. De 2 bekendste zijn El Capitan en de Halfdome, die hadden we al gezien vanaf de campground. De watervallen waren helaas al bijna opgedroogd, die zijn vooral in de lente heel groot maar nu niet meer. Tegen 15u zijn we terug gereden om te kijken of we nog geluk hadden met onze overnachting, maar helaas.. alle reserveplekken waren vergeven. Dat betekent dat we dus op zoek moesten naar iets anders voor de komende nacht. We hadden eigenlijk nog naar Glacier Point gewild, dat is een viewpoint waar je over de gletsjertoppen en de vallei uitkijkt, maar omdat we dan ook weer een flink stuk slingerweg omhoog moesten met de camper waren we bang dat we dan in het donker terug moesten rijden op zoek naar een campeerplek voor de nacht. Daarom dus geen Glacier Point, heel jammer want het schijnt erg mooi te zijn, maar omdat we vandaag even off-route waren gegaan, waren we al langs supermooie plekjes gekomen. En tot nu toe vinden wij die rustigere plekken ook het mooiste. Hoe mooi Yosemite ook is, het is er ook erg druk. Zo'n mooie omgeving, maar de bussen en campers rijden en af en aan.

Rond 15.30u nog een klein stukje sightseeing-seeing gedaan en weer hertjes en veel eekhoorns gezien. Weer een hele rit over een steile bochtige weg. Pascal heeft deze weg nu al een paar keer gereden en wordt er steeds handiger in. Op weg richting de uitgang van het park ben ik maar eens gaan bellen naar andere campings. Ik had bij de campground reservations een lijst met campings buiten het park gekregen. Helaas is het zo dat je in Yosemite echt nergens bereik hebt. Dus bellen lukte echt niet. Na een half uurtje leek het even te lukken alleen viel de verbinding steeds weg. Ik geloof dat de mevrouw aan de andere kant van de lijn snapte wat mijn vraag was en ze kon me nog snel uitleggen waar we heen moesten. Dus op naar KOA Mariposa, ons verblijf voor de komende nacht. Een klein uurtje van Yosemite vandaan. Het plekje wat we daar kregen was niet heel bijzonder maar wel oké. Gisteren hadden we voor het eerst ons zonnescherm en de slide-out geprobeerd (uitschuifbaar deel van de keuken, heel cool!) Nu dus weer gebruik van gemaakt en aan de grote picknicktafel zelfgemaakte wraps met pulled pork (die was dan wel weer kant-en-klaar) en sla gegeten. Daarna Nova nog even uitgelaten in het speeltuintje op de camping en toen was het alweer donker. De dag gaat zo snel hier! Gelukkig deed de WiFi het op deze camping best goed, dus zijn Pascal en ik de rest van de avond bezig geweest met de rest van de route. Ik heb meteen alvast 2 campings vooruit geboekt en van alles waar we heen willen de adressen genoteerd zodat we die in elk geval bij de hand hebben als onze telefoons het weer niet doen. Geeft toch iets meer rust. Morgen gaan we verder op pad, het plan is om door de Tioga Pass te rijden en zo langzaam richting Death Valley en Las Vegas te gaan. En ik heb nog steeds geen beren gezien, wie weet morgen! :)

Doei! X