Dag 8 - 9 - 10 Bishop - Death Valley - Las Vegas

Even een verslagje van de afgelopen dagen! Tot nu toe nog niet aan toe gekomen. Best druk zo'n rondreis ;)

Eergisteren reden we na een nachtje slapen weg in Bishop. Dit plaatsje was puur ter overbrugging voor onze doorreis naar Las Vegas. Het was wel een leuke tussenstop. Niet heel veel te doen in Bishop, maar wel echt zo'n typisch Amerikaans plaatsje. Een drukke weg bomvol met alle bekende (fastfood)restaurants. Denny's, Taco Bell, Carls Jr, Wendy's en de Mac natuurlijk. Die vind je hier zo ongeveer in elke straat. En verder nog wat onbekende restaurants. Ik had vantevoren al gelezen dat ze hier ook ergens een Nederlandse bakkerij hadden. Die bleek dus naast ons RV-park te liggen. Hier zijn we 's ochtends dus even een kijkje gaan nemen. Ik kon er weinig Nederlands aan ontdekken, behalve dat ze oliebollen en tijgerbrood verkochten, maar het was wel echt een leuk winkeltje. Heel veel keuze in broodsoorten, gebakjes, donuts, koekjes etc. We hebben even goed ingeslagen voor het ontbijt en de rest van de dag. Het was eigenlijk het plan om vroeg weg te rijden richting Death Valley, maar we kwamen allemaal een beetje traag op gang deze morgen. Beetje uitgeslapen, naar de bakker geweest, op ons gemak ontbeten buiten aan de picknicktafel en nog even gefacetimed met oma en opa. Daarna camper opgeruimd, alles opgeborgen zodat het niet gaat rondslingeren tijdens het rijden en de camper weer volgetankt. Dus tegen de tijd dat we goed en wel richting Death Valley reden was het 13.00u geweest.

De navi gaf aan dat het een uur of 4 rijden was tot aan het Badwater-bassin, het diepste en heetste punt van het park. Nou geloof ik de tijd die de navigatie aangeeft al lang niet meer. We rijden met de Minnie Winnie altijd langzamer dan de maximale snelheid en we stoppen onderweg redelijk vaak. Dus we zagen al aankomen dat het weer tegen de avond zou zijn voor we in Las Vegas aankwamen. Het begin van Death Valley hadden we best snel bereikt. Het gebied is eigenlijk een aaneenschakeling van allerlei verschillende soorten bergen. Heel gek, ik had me hier juist een heel vlak gebied bij voorgesteld. Elk kwartier leek het alsof je een ander uitzicht had. De bergen veranderden steeds van vorm en kleur. Met de temperatuur leek het ook wel mee te vallen. Ik had me voorbereid op schroei-temperaturen maar dat was niet zo. Wel bij de eerste pauze-stop even mijn spijkerbroek verwisseld voor korte broek. Weer de nodige fotootjes geschoten en toen weer doorgereden. We zagen onderweg ook nog 2x een soort van prairiehond of coyote oversteken, die liep daar op z'n gemakje de weg over. Het was echt een lange rit, ik had niet gedacht dat het gebied zo groot zou zijn. In het begin waren de uitzichten echt supermooi, maar na een paar uur begon het wel te vervelen. We waren alledrie moe van het rijden en wilden gewoon graag richting Las Vegas om daar een beetje op tijd aan te komen. De weg uit Death Valley trok zich zó lang! Toen we eindelijk in de buurt van het Badwater-bassin kwamen, besloten we om daar niet meer heen te rijden. Dit was weer 17 mijl van de route af, heen en ook weer terug. En aangezien het met de temperatuur ook nog steeds meeviel, was het waarschijnlijk toch niet zo spectaculair. Ik had altijd al eens willen ervaren hoe het is op één van de warmste plekken op aarde. En ik had Nova thuis al verteld dat het daar zo warm kan worden dat je een eitje op straat kan bakken. Dit wilde ze natuurlijk wel proberen. Het zag er alleen naar uit dat dat met deze temperatuur niet ging lukken, en Nova lag inmiddels te tukken achterin. Dus doorrijden richting Las Vegas dan maar. Het begin al snel te schemeren en we hadden nog best een flink stuk voor de boeg. Wel mooi om in dat gebied te rijden als het avond wordt. Zelfs Nova was onder de indruk van de kleuren in de lucht.

Toen we eenmaal uit Death Valley-gebied waren, moesten we nog een kleine 2 uur rijden naar Vegas. Pascal was inmiddels gaar van het rijden, en het was al redelijk donker. We waren in elk geval wel weer wat meer in de bewoonde wereld, daar was ik wel blij om. Ik zag het niet zitten om in het donker door die vlakte te rijden. Nog een flink stuk over de Highway gereden en opeens zagen we in de verte een zee van lichtjes opdoemen. Dat was dus Las Vegas. Leuk om dit zo in het donker te zien! En wat is die stad groot!

In de stad was het nog even goed zoeken naar ons RV-park. De naam stond een beetje onduidelijk aangegeven waardoor we uiteindelijk 3 rondjes door de stad hebben gereden voor we er waren. Bleek dat we eigenlijk de eerste keer al goed zaten maar wij dachten dat dat een ander RV-park was vanwege de naam die erbij stond. Toen we eindelijk op onze plek stonden, had Pascal geen fut meer om nog wat te gaan doen. We hebben de stoeltjes en tafel buiten uitgeklapt en hebben broodjes hotdog gemaakt. Daarna met Nova nog even een potje Bingo gedaan en toen zijn we gaan slapen.

De volgende ochtend wilden we een rondje over the Strip lopen, het gedeelte van Las Vegas waar het allemaal gebeurt. De meest luxueuze hotels liggen hier en er is op elke hoek van de straat iets te doen. Omdat the Strip erg lang is, hadden we geen zin om het helemaal te lopen. Leek ons ook niet te doen met Nova. Ons RV-park hoort bij het Circus Circus Hotel en ligt helemaal aan het begin van the Strip. Tot aan het laatste hotel is wel een paar kilometer lopen. Voor ons hotel stopte een bus die om de zoveel minuten een stop maakte op the Strip. Voor niet veel geld kon je een kaartje voor 24 uur kopen, dit hebben we dus gedaan. We hebben ons helemaal aan de andere kant laten afzetten, bij het Mandalay Bay hotel en zijn toen weer richting ons hotel gaan lopen. Wat een gekkenhuis is het hier! Wel op een leuke manier. Het ene hotel u's nog patseriger dan het andere. Het Mandalay Bay heeft een aquarium met haaien, het New York New York Hotel heeft een eigen achtbaan, The Venetian heeft grachten met gondels. Noem maar op, je kunt het zo gek niet verzinnen. Ik had Nova thuis al verteld dat er hier ook een hele grote M&M winkel was met M&M's in alle kleuren van de regenboog. Die moesten we natuurlijk meteen zoeken. Een hele grappige winkel. Vier verdiepingen vol met M&M spul. Wel helemaal over the top natuurlijk, maar ja dat is hier met alles. Het is net een grote kermis. We hebben alledrie ons eigen zakje M&M's gevuld. Veel te veel natuurlijk, we sloegen achterover toen we moesten betalen haha. Daarna weer verder the Strip af. Bij Manadaly Bay waren ze met race-auto's aan het scheuren, daar hebben we even gekeken. Toen nog even staan gapen naar de achtbaan bij NYNY. Nova had inmiddels een levensgrote Olaf en Pokémon gespot. Die zouden we daarna nog heel vaak tegen komen. Overal kom je verkleedde figuren tegen waar je voor een klein bedrag mee op de foto kan. Pikachú, Olaf, Spiderman, Darth Vader en Chewbacca. Een een hoop lui met wat minder kleding aan, gebodypaint of met wat glittersteentjes hier en daar geplakt. Gelukkig had Nova daar wat minder oog voor. Toen we pijn aan de voetjes kregen, wilden we even gaan zitten. We waren toen toevallig vlakbij Planet Hollywood, waar ook het Rainforest Café zit. Dit is een restaurant ingericht al jungle, met overal bewegende dieren, dierengeluiden en soms ook "net echt" onweer. Nova had dit in SF al geschoten maar toen kwam het niet goed uit. We hadden haar toen al beloofd het hier wel te doen. Mooi plekje uitgezocht vlak naast een grote olifant. Ze heeft haar ogen uitgekeken, ze vond het erg leuk. Haar eten heeft ze amper aangeraakt, maar verder was het top. Ons eten smaakte ook goed en de voetjes konden even pauze nemen.

Na het eten zijn we verder gestrompeld richting wat winkeltjes. Ik wilde graag nieuwe Adidas gympen en Pascal was ook op zoek naar een bepaald merk schoenen. Allebei niet geslaagd helaas. De prijzen vallen dit keer sowieso erg tegen. Paar jaar geleden in New York stond de dollar heel gunstig, toen hebben we flink ingekocht. Nu is 1 dollar bijna gelijk aan 1 euro. Dan kunnen we het net zo goed thuis kopen.

Na de winkeltjes nog wat hotels bekeken. The Venetian met echte gondels, een hotel met replica Eiffeltoren en nog veel meer. Elk hotel lijkt wel een attractiepark op zich. Gigantische shoppingmalls liggen er soms in. Wat ons vooral opvalt hier is dat bijna iedereen met alcohol over straat loopt. En dan niet gewoon een flesje bier ofzo. Nee, echt cocktails in literbekers, gigantische slushpuppy's met alcohol of grote plastic bekers met bier. Het is hier ook bloedheet, te merken dat je in de woestijn zit. Maar het is goed uit te houden als je af en toe ergens de hotels met airco in gaat. Rond een uur of 17u zijn we terug naar onze camper gegaan. Bijna de hele strip gelopen, alleen de laatste 2 haltes met de bus. Nova heeft ook flink gestapt, zonder al te veel gemiemel. Denk dat ze zoveel te zien had, dat ze er niet aan dacht dat ze moe was. Bij het RV-park heeft ze nog heel even in het mini-speeltuintje gespeeld. Toen zagen we ernaast een zwembad voor RV-gasten. We hadden al eerder een zwembad gezien, maar dit was alleen voor gasten van het hotel. Nova had wel zin om even te plonsen, dus snel zwemkleren aan gedaan en even in het zwembad gelegen. Omdat het al tegen de avond was en het hier in Vegas altijd heel hard waait, was het nog best fris. Maar ik geloof dat wij daar vooral last van hadden. Nova lag meteen te spartelen. Het zwemmen gaat haar ook al goed af. Er lag ook een ander Nederlands meisje in het water, die was ook blij dat ze even in haar eigen taal kon praten met iemand. Samen hebben ze nog even met een bal gespeeld en toen was het weer tijd om eruit te gaan. In de camper hebben we ons even gedoucht en daarna zijn we weer terug naar the Strip gegaan. Het busje stond om onverklaarbare reden stil, dus zijn we maar weer gaan lopen. Ik wilde even naar de Abercrombie&Fitch store, maar die bleek al dicht te zijn. Nova wilde graag naar de fonteinen bij het Bellaggio Hotel kijken. Dat was nog best een eind lopen en tegen de tijd dat we er eindelijk waren was de show net afgelopen. Gelukkig komt die show daar 's avonds vrij vaak achter elkaar, elk kwartier ofzo. We zijn even wat drinken gaan halen en daarna weer terug gelopen. Uiteindelijk hebben we de fonteinenshow 3x gekeken. Was heel mooi. Nova vond het ook leuk. Ze kijkt hier in Las Vegas sowieso haar ogen uit, het is net één grote kermis hier. Overal is wel iets geks te zien. Toen we hier vanmiddag liepen vroegen we ons even af of het in de avond wel kleuter-proef zou zijn, aangezien ze toen al allemaal aan de alcohol waren. Gelukkig hebben we daar 's avonds eigenlijk niks van gemerkt. Nova wilde nog een keer naar de gondels kijken en daarna zijn we weer naar de bushalte gelopen. We waren kapot alledrie. Zoveel gelopen vandaag. De stappenteller van Pascal gaf 34.000 stallen aan. Kun je nagaan hoeveel dat er voor Nova zijn geweest. Ik was zo slim om vanmiddag weer m'n manke teen tegen de stoeprand te stoten, dus ik was ook blij dat ik de voetjes hoog kon doen. We zijn allemaal vrij snel gaan slapen. K.O.

Vandaag zouden we eigenlijk aan het einde van de ochtend richting Zion Ntl. Park gaan rijden, maar omdat we alledrie even toe waren aan nog een dagje rust, hebben we besloten om hier nog een extra nacht te blijven. Nou hebben we niet echt veel rust gehad gisteren, we hebben ons echt platvoeten gelopen, maar in elk geval even geen lange autoritten. We wilden nog een dagje langs de shoppingmalls, dus dat hebben we gedaan. Ik had keurig om 8u de wekker gezet, maar daar zijn we dus allemaal doorheen geslapen. Om 9.30u zijn we opgestaan, ontbijtje gedaan en een uur later weer richting bus gewandeld. Nog steeds met pijnlijke voeten van gisteren. Eerst zijn we weer richting Strip gereden om toch nog even naar de Abercrombie store te gaan. Daar heb ik een mooie trui gekocht en Nova heeft ook 2 leuke truien gekregen. Pascal heeft zijn lievelingsgeurtje daar gekocht, kan hij weer even vooruit. Nog een paar andere winkels binnen gegaan en daarna een reuzebeker fruitsap voor papa/Nova en een Starbucks pumpkin spiced latte voor mij, mmmm... Terug naar de bus en toen de andere kant op richting het North Premium Outlet. Nova schoot als eerste meteen de Disneywinkel. Daar even rondgeneuzd en alvast een cadeautje voor de verjaardag van Lotus gekocht (nu we er toch waren haha..) Nova had het liefst de hele winkel leeggekocht, maar uiteindelijk hebben we haar kunnen ompraten dit te bewaren tot Disneyland. Tussendoor hebben we even wat gegeten bij een grote foodcourt. Pascal en ik noedels met kip en garnalen, Nova een pizzapunt. En verplicht een stukje broccoli. Zo weinig groenten als de laatste week heeft ze nog nooit gehad.

Uiteindelijk hebben Pascal en ik toch nog schoenen gevonden. Ik een paar Adidasjes en Pascal blitse Nike sneakers. Daarna zijn we terug naar de bushalte gelopen om door te gaan naar onze volgende stop: Fremont Street. Dit is een stukje van het oudere Las Vegas waar ze over een lange straat een grote soort van koepel hebben gemaakt met allemaal licht en lampjes erin. Daar worden filmpjes enzo op afgespeeld en er wordt op verschillende plaatsen muziek gemaakt. Wij vonden het een beetje tegenvallen. Iets te lawaaierig en ook niet echt geschikt voor Nova. Beetje te hoog blote-lijven-gehalte. Ze had een man gezien die van die ballonfiguren maakte, daar moest en zou ze er ééntje van hebben. Oké, ballonnetje gehaald bij die meneer, een beetje een kerstman-achtige dikzak. Toen we iets later terug kwamen lopen stond diezelfde vent in z'n blote kont z'n ballonnen te maken... We waren er snel uitgekeken. Leuk om gezien te hebben, maar niet zo ons ding. Er was trouwens wel een zipline waar je boven de mensen uit, van de ene naar de andere kant van de straat kon "vliegen". Dit leek mij wel leuk om te doen, maar $45 voor een ritje van nog geen 2 minuten vond ik iets teveel van het goede.

We zijn vervolgens weer naar de bus gelopen en daarna uitgestapt bij de Stratosphere Tower vlak bij ons hotel. Dit is de hoogste toren van Las Vegas. Het is een hotel met bovenop de toren een paar hele enge attracties. Een achtbaan, een bungeejump en nog twee attracties waarbij het lijkt alsof je over de rand van de toren wordt gelanceerd. Ik heb dit al vaker op internet gezien en wilde wel graag zo'n ritje doen maar ook dit was weer erg duur (zoals bijna alles hier). $25 alleen al om de toren op te mogen, terwijl Pascal niet eens ergens in wilde. Dat vonden we toch te veel. We zijn toen op de onderste verdieping gaan eten bij Roxy's Diner. Dit had ik thuis al opgezocht. Het is een echte Amerikaanse diner in fifties stijl. Rode keren bankjes, menukaart op een oude krant en bediening in ouderwetse pakjes. Heel leuk. Pascal bestelde een hamburger en ik een chili-cheese dog. Ik wilde eens iets typisch Amerikaans proberen. Nou dat was dit wel.. Qua smaak en ook qua formaat haha. Maar het was weer erg lekker. Nova wilde een kommetje pasta, daar heeft ze redelijk van gegeten. Ze had echter weer meer interesse in de kleurplaat die ze erbij kreeg. Na het eten wilde ik met Nova een ijsje delen. Ik bestelde een sundae met hot fudge saus. Nou dat hebben we geweten haha. Er kwam een coupe ijs op tafel waar je met 4 personen van kon eten. Zelfs met zo'n ouderwetse rode kers erop. Toen begon de ober ook nog hele swingende fifties-liedjes te zingen. Echt leuk, leek wel alsof we in Grease of Happy Days zaten. Nova heeft ook goed mee-geswingd. We konden na het eten bijna naar buiten rollen. We zagen vanuit de verte de bus al staan maar hadden geen zin om te rennen. We zijn er zo snel mogelijk naar toe gelopen. Toen we er bijna waren gingen de deuren dicht, maar uiteindelijk mochten we toch nog instappen. Volgens de buschauffeur alleen omdat ie zag dat we "that shortie" bij ons hadden. Heeft Nova ons toch weer een half uur wachten bespaard. Terug bij het hotel zijn we neergeploft. Nova snel even opgefrist en in haar boomhut gelegd en wij nog even ons plan voor morgen doorgenomen en dit verhaaltje geschreven. We willen morgen vroeg vertrekken (ja dit keer echt!) en even tanken en het Welcome to Las Vegas-bord opzoeken. Daarna doorrijden naar Zion National Park, korte sight seeing-route doen en dan richting Bryce Canyon rijden om daar 2 nachten te blijven. Hopelijk dit keer wel voor het donker. Als onze WiFi het daar doet, maak ik er een nieuw verslagje. Zo niet, dan tot over een paar dagen!

Groetjes!! X