Dag 7 - Yosemite/Bishop

Gisteren hadden we niet in de gaten dat we eigenlijk aan de verkeerde kant van Yosemite het park verlaten hadden. Het park is zo enorm groot dat je niet zomaar even naar de andere kant rijdt. Om richting Death Valley te gaan moesten we dus óf helemaal onderlangs Yosemite gaan en dan weer omhoog, óf we moesten toch weer door het park gaan en via de Tioga Pass rijden. Pascal wilde dit een paar dagen geleden eigenlijk liever niet omdat we dan voor die zoveelste keer over die steile slingerweg moesten. En bovendien ligt de Tioga Pass nog hoger, op zo'n 9000 ft, en met zijn hoogtevrees... je snapt het... Maarrr, omdat we de weg onder Yosemite langs eigenlijk allebei niet kenden, niet wisten of daar iets te zien was en deze ook nog eens ruim 8 uur rijden was, werd het uiteindelijk toch de Tioga Pass. Dit is een route door de bergtoppen heen, heel hoog en heel mooi. Vaak is het in deze tijd van het jaar al afgesloten ivm sneeuwval, nu was het nog open. En we hebben geen spijt gehad van deze route. Wat een mooi stukje Amerika! Bergen zover als je kunt kijken, hoe hoger we kwamen, hoe mooier het uitzicht. En ja, ook nu weer regelmatig zo stijf als een plank in de camper gezeten. Wat was het hoog!! We hebben nét niet de 10.000 ft. aangetikt, dat is ruim 3,5 km hoog. Op een aantal plekken zijn we gestopt om het uitzicht even in ons op te nemen en foto's te maken. Zo mooi hier! Iedereen heeft het meestal over de Valley maar dit vonden wij veel mooier. Ik heb de halve rit op het puntje van m'n stoel gezeten omdat ik vastbesloten was een beer te spotten. Als er zoveel beren in Yosemite leven, moeten we er vast ééntje tegenkomen dacht ik zo.. Helaas, geen beer gezien.

Toen we net vertrokken richting Tioga Pass kwamen we nog langs de Tuolumne Grove. Ik heb hier vaker over gelezen maar eigenlijk verder niet meer aan gedacht. Het is een gedeelte van Yosemite waar Sequioa bomen voorkomen. Die gigantische reuze-bomen. Die hadden we nog niet gezien. Het gedeelte in Mariposa waar ze ook staan, was dit jaar afgesloten ivm onderhoud. We hebben snel de camper geparkeerd en zijn het bos ingegaan. Eerst een flink stuk gelopen om daarna bij het begin van de grove aan te komen. Al snel zagen we de eerste Sequoia boom. Wat zijn die groot!! En breed!! Ik denk dat je met een man of 6 eromheen kunt gaan staan en elkaar dan nog niet kunt vastpakken, zo breed. Onmogelijk ook om ze op 1 foto te krijgen, ze zijn echt torenhoog. Wel heel leuk om te doen met Nova. Toen we net aan de wandel waren, wilde ze eigenlijk al snel niet meer lopen, maar zodra de grote bomen in zicht kwamen was ze weer helemaal fit. Er was een Sequoia die ongevallen was en er al jaren zo lag, dan zie je pas hoe lang zo'n ding is. Ook een Sequoia die omgevallen en waarvan de stam van boven tot onder helemaal uitgehold was, kon je dus zo door de stam van de boom heen open. Nova hoefde zich amper te bukken. Ze aarzelde eerst een beetje maar durfde daarna samen met mij de uitgeholde boom in te lopen. Best donker, en wat spinnenwebjes hier en daar, maar wel leuk. Zij vond het zo leuk dat ze daarna nog een keer alleen is teruggelopen. En trots dat ze was dat ze dat durfde. Verderop stond nog een enorme boom met een gat in de stam waar je bijna met een auto doorheen kon rijden. Alleen het gat in de boom was al 138 jaar oud. De bomen zelf zijn ruim 3000 jaar oud. Bizar. De denneappels van deze bomen waren groter dan Nova's hoofd! Jammer dat je ze niet mee mocht nemen. Nova heeft al grootste plannen voor haar eerste spreekbeurt op school haha.

Uiteindelijk moesten we dezelfde route weer terug naar de parkeerplaats lopen. Een pittige wandeling, stevig bergop. Nova was moe, maar heeft toch alles zelf gelopen. Zal in totaal wel zo'n 5-6 km zijn geweest. Onderweg weer wat hertjes gezien en op de parkeerplaats nog even een kort praatje met de ranger gemaakt. Was echt een leuk, ongepland uitstapje.

Aan het einde van de Tioga Pass wilden we in eerste instantie naar het plaatsje Independence gaan, om hier te overnachten en daarna doorntje rijden naar Death Valley en Las Vegas. Dit is in 1 rit vanuit Yosemite echt te ver. Omdat we onderweg vaak gestopt zijn en nog bij de Sequioa's zijn geweest, was het weer bijna donker en hadden we nog ruim een uur te gaan tot aan Independence. Daarom besloten we om een dorpje eerder te stoppen, in Bishop. Daar zitten we nu dus. De wat oudere eigenaren van de camping waren in eerste instantie wat aan het mokken dat "al die Europeanen" altijd maar onaangekondigd komen. Maar uiteindelijk hadden ze wel een plekje voor ons en Nova mocht een klein speeltje uitzoeken. Een Bingo-spel wat we daarna in de camper gedaan hebben. Omdat deze straat echt bomvol zat met typisch Amerikaanse restaurants en diners, zijn we buiten de deur gaan eten. Hebben we deze vakantie nog amper gedaan eigenlijk. We wilden iets typisch Amerikaans en zijn aan de overkant van de straat bij een Texaans restaurant gaan eten. Heerlijk vlees met barbecuesaus, coleslaw, mac 'n cheese en cornbread. Was echt heel lekker. Morgen weer op pad, om daarna even 2 nachten op dezelfde plek te blijven in Las Vegas. Ook wel lekker. Ik werd vannacht even wakker en wist niet eens meer op welke camping we nou lagen. We hebben er ondertussen al aardig wat gehad. De afgelopen dagen waren soms wel even stressen omdat niet alles liep zoals gepland, rijden met camper was erg onwennig voor Pascal en we moesten even in het ritme komen. De eerste week was gewoon de warming-up voor de komende weken ;) Vandaag ging prima, rest van de week is alles al ver geregeld dus dat komt ook wel goed. Van vanmorgen bij de supermarkt de campervoorraad weer goed aangevuld. En misschien ga ik morgen zelf een stukje rijden in de camper, dat durf ik nu wel aan. De wegen zijn normaal hier en het is niet zo druk. Ik heb gisteren al een klein (heel klein) stukje geoefend op de parkeerplaats.

We zijn heel benieuwd naar Las Vegas. Lijkt me zo fout, maar wel leuk. En Nova wilt in Death Valley een eitje bakken op de motorkap van de camper haha, ben benieuwd of dat gaat lukken.

Groetjesss! X

desiree

geweldig om de verhalen te lezen@ ik ben benieuwd naar de bijbehorende fotos. enne,,,, leuk om te horen dat t zo hoog is daar dat de hoogtevrees gaat meespelen :0(((
t is een hele ervaring, deze vakantie, top!
groetjes Desiree xx

Mam

Leuk weer om alles te lezen en Nova heeft toch al heel wat kilometers gelopen.
Wel een beetje eng om zo hoog te rijden en ik kan me voorstellen dat je even met de billen samengeknepen zat????
Wel ook een akelig idee dat daar beren lopen en mag je dan gewoon zo'n bos inlopen?
Veel plezier nog en een knuffel voor Nova.
Liefs van ons.xxx
P.S. heb je nog gekeken naar die opslag voor foto's.